تسجيل الدخول
heroBackgroundImg

ProjTitle.icon تعريفات

التعديلات وأسبابها

هل أُدخل تعدي​ل على الفقرة (نعم/لا)

نص المعيار

نص ورقم الفقرة كما وردت في معيار المحاسبة الدولي للقطاع العام

 

 

تعريفات

Definitions

 

لا

6. تُستخدم المصطلحات الآتية في هذا المعيار بالمعاني المحددة قرين كل منها:

من منظور مُقدم التحويل، فإن التحويل الرأسمالي هو تدفق خارج لنقد أو أصل آخر ينشأ عن ترتيب ملزم يحدد أن على مُتلقي التحويل أن يقتني أو يُنشئ أصلا غير مالي سيكون مسيطرا عليه من قبل مُتلقي التحويل. (توفر فقرة إرشادات التطبيق 53 إرشادات إضافية).

العوض المستقل هو المبلغ الذي تهدف الجهة أن تُعوض به مُتلقي التحويل مقابل الوفاء بكل من واجباته الواردة في الترتيب الملزم.

لأغراض هذا المعيار، يمثل عوض التحويل إجمالي مبلغ الموارد1 التي تتوقع الجهة أن تحولها.

مصروف التحويل هو مصروف ناشئ عن معاملة، بخلاف الضرائب، تقدم فيها جهة سلعة أو خدمة أو أصلا آخر إلى جهة أخرى (والذي قد يكون فردا) دون أن تتلقى – بشكل مباشر- أي سلعة أو خدمة أو أصل آخر في المقابل (توفر فقرتا إرشادات التطبيق 8-9 إرشادات إضافية).

واجب التحويل هو واجب على جهة في ترتيب ملزم بتحويل موارد على نحو محدد.

التزام واجب التحويل هو الالتزام المُثبت بسبب وجود واجب تحويل واحد أو أكثر ناشئ عن ترتيب ملزم.

مُقَدِّم التحويل هو جهة تقدم سلعة أو خدمة أو أصلا آخر إلى جهة أخرى دون أن تتلقى – بشكل مباشر- أي سلعة أو خدمة أو أصل آخر في المقابل.

مُتلقي التحويل هو جهة تتلقى سلعة أو خدمة أو أصلا آخر من جهة أخرى دون أن تقدم – بشكل مباشر- أي سلعة أو خدمة أو أصل آخر إلى تلك الجهة.

حق التحويل هو حق الجهة القابل للإنفاذ في جعل مُتلقي التحويل يفي بواجبه على النحو المحدد في الترتيب الملزم أو يواجه التبعات حسبما هي مُحددة في الترتيب الملزم.

أصل حق التحويل هو الأصل المُثبت بسبب وجود حق تحويل واحد أو أكثر ناشئ عن ترتيب ملزم.

 

 في هذا المعيار، يتضمن مصطلح "الموارد" السلع والخدمات والأصول الأخرى، وقد يشمل النقد أو الأصول غير المتداولة.

6.The following terms are used in this Standard with the meanings specified:

From the perspective of a transfer provider, a capital transfer is an outflow of cash or another asset that arises from a binding arrangement with a specification that the transfer recipient acquires or constructs a non-financial asset that will be controlled by the transfer recipient. (Paragraph AG53 provides additional guidance).

The stand-alone consideration is the amount that an entity intends to compensate the transfer recipient for satisfying each of its obligations in a binding arrangement.

For the purposes of this Standard, the transfer consideration represents the total amount of resources1 which an entity expects to transfer.

A transfer expense is an expense arising from a transaction, other than taxes, in which an entity provides a good, service, or other asset to another entity (which may be an individual) without directly receiving any good, service, or other asset in return (paragraphs 8-9 provide additional guidance).

A transfer obligation is an entity's obligation in a binding arrangement to transfer resources in a specified manner.

A transfer obligation liability is the liability recognized for the existence of one or more transfer obligations arising from a binding arrangement.

A transfer provider is an entity that provides a good, service, or other asset to another entity without directly receiving any good, service or other asset in return.

A transfer recipient is an entity that receives a good, service, or other asset from another entity without directly providing any good, service or other asset to that entity.

A transfer right is an entity's enforceable right to have the transfer recipient satisfy its obligation in a manner as specified in a binding arrangement or face the consequences as specified in the binding arrangement.

A transfer right asset is the asset recognized for the existence of one or more transfer rights arising from a binding arrangement.

 

 In this Standard, the term resources includes goods, services, and other assets, and may encompass cash or non-current assets.

 

لا

7. عُرفَت المصطلحات الآتية في معيار المحاسبة للقطاع العام 47، الإيراد:

أ. ترتيب ملزم؛ و

ب. واجب امتثال؛ و

ج. الضرائب؛ و

د. طرف ثالث مستفيد.

عُرفَ مصطلح واجب ضمني في معيار المحاسبة للقطاع العام 19، المخصصات والالتزامات المحتملة والأصول المحتملة.

عُرفَ مصطلح المصروفات في معيار المحاسبة للقطاع العام 1، عرض القوائم المالية.

توفر فقرات إرشادات التطبيق 4-9 إرشادات إضافية بشأن التعريفات الواردة في هذا المعيار.

وفي هذا المعيار، تُستخدم المصطلحات المعرَّفة في معايير المحاسبة للقطاع العام الأخرى بالمعنى نفسه الذي وردت به في تلك المعايير، كما عُرِضت هذه المصطلحات في قائمة المصطلحات المعرفة الواردة في نهاية دليل مفاهيم ومعايير المحاسبة للقطاع العام.

7.The following terms are defined in IPSAS 47, Revenue:

(a) Binding arrangement;

(b) Compliance obligation;

(c) Taxes; and

(d) Third-party beneficiary.

A constructive obligation is defined in IPSAS 19, Provisions, Contingent Liabilities and Contingent Assets.

Expenses are defined in IPSAS 1, Presentation of Financial Statements.

Paragraphs AG4-AG9 provide additional guidance on the definitions in this Standard.

Terms defined in other IPSAS are used in this Standard with the same meaning as in those Standards, and are reproduced in the Glossary of Defined Terms published separately.



من خلال الاستمرار في استخدام موقعنا ، فإنك تقر باستخدام ملفات تعريف الارتباط سياسة الخصوصية