تسجيل الدخول
heroBackgroundImg

ProjTitle.icon التعريفات



نص ورقم الفقرة كما وردت

في معيار المحاسبة الدولي للقطاع العام

نص المعيار​

هل أُدخل تعديل على الفقرة (نعم/لا)

Definitions

تعريفات

 

4.     The following terms are used in this Standard with the meanings specified:

For the purposes of this Standard, a binding arrangement is an arrangement that confers both rights and obligations, enforceable through legal or equivalent means, on the parties to the arrangement. (Paragraphs AG10–AG31 provide additional guidance.)

A binding arrangement asset is an entity's right to consideration for satisfying its compliance obligations in compliance with the terms of the binding arrangement when that right is conditioned on something other than the passage of time (for example, the entity's future performance).

A binding arrangement liability is an entity's obligation to satisfy its compliance obligation in compliance with the terms of the binding arrangement for which the entity has received consideration (or the amount is due) from the resource provider.

From the perspective of a resource recipient, a capital transfer is an inflow of cash or another asset that arises from a binding arrangement with a specification that the entity acquires or constructs a non-financial asset that will be controlled by the entity. (Paragraph AG140 provides additional guidance.)

A compliance obligation is an entity's promise in a binding arrangement to either use resources3 internally for distinct goods or services4 or transfer distinct goods or services to a purchaser or third-party beneficiary.

A customer is a party that has contracted with an entity to obtain goods or services that are an output of the entity's activities in exchange for consideration.

Expenses paid through the tax system are amounts that are available to beneficiaries regardless of whether or not they pay taxes.

Fines are economic benefits or service potential received or receivable by the entity, as determined by a court or other law enforcement body, as a consequence of the breach of laws and/or regulations.

Other compulsory contributions and levies is cash or another asset, paid or payable to the entity, in accordance with laws and/or regulations, established to provide revenue that is to be used in the provision of specified government programs.

A purchaser is a resource provider that provides a resource to the entity in exchange for goods or services that are an output of an entity's activities under a binding arrangement for its own consumption. (Paragraph AG27 provides additional guidance.)

A resource provider is the party that provides a resource to the entity. (Paragraphs AG26– AG31 provides additional guidance.)

The stand-alone value (of a good or service) is the price of a good or service that is required to be used internally, or provided separately to a purchaser or third-party beneficiary.

Tax expenditures are preferential provisions of the tax law that provide certain taxpayers with concessions that are not available to others.

The taxable event is the event that the government, legislature, or other authority has determined will be subject to taxation.

Taxes are economic benefits or service potential compulsorily paid or payable to the entity, in accordance with laws and/or regulations, established to provide revenue to the government. Taxes do not include fines or other penalties imposed for breaches of laws and/or regulations.

A third-party beneficiary is an entity, household or individual who will benefit from a transaction made between other parties by receiving resources. (Paragraph AG29 provides additional guidance.)

For the purposes of this Standard, the transaction consideration is the amount of resources to which an entity expects to be entitled.

A transfer is a transaction, other than taxes, in which an entity receives a resource from a resource provider (which may be another entity or an individual) without directly providing any good, service, or other asset in return.

Terms defined in other IPSAS are used in this​ Standard with the same meaning as in those Standards and are reproduced in the Glossary of Defined Terms published separately.

 

3               In this Standard, the term resource includes goods, services, and other assets, which may encompass cash or non-current assets.

4               In this Standard, references to goods and services, or goods or services are to be read as incorporating references to cash and non-current assets.

4.      تُستخدم المصطلحات الآتية في هذا المعيار بالمعاني المحددة قرين كل منها:

لأغراض هذا المعيار، فإن الترتيب الملزم هو ترتيب يُنشئ – على حد سواء - حقوقا وواجبات، قابلة للإنفاذ من خلال الوسائل العدلية أو وسائل مُعادلة، لأطراف الترتيب. (توفر فقرات إرشادات التطبيق 10-31 إرشادات إضافية).

أصل ناتج عن ترتيب ملزم هو حق الجهة في الحصول على عوض مقابل وفائها بواجبات الامتثال الخاصة بها امتثالا لشروط الترتيب الملزم عندما يكون ذلك الحق مشروطا بشيء خلاف مرور الوقت (على سبيل المثال، أداء الجهة في المستقبل).

التزام ناتج عن ترتيب ملزم هو واجب الجهة بأن تفي بواجب الامتثال الخاص بها امتثالا لشروط الترتيب الملزم الذي قد تلقت الجهة عوضا مقابله (أو يكون هناك مبلغ مستحق مقابله) من مُقدم الموارد.

من منظور مُتلقي الموارد، التحويل الرأسمالي هو تدفق داخل لنقد أو أصل آخر ينشأ عن ترتيب ملزم يحدد أن على الجهة أن تقتني أو تُنشئ أصلا غير مالي سيكون مسيطرا عليه من قبل الجهة. (توفر فقرة إرشادات التطبيق 140 إرشادات إضافية).

واجب الامتثال هو تعهد الجهة في ترتيب ملزم إما بأن تستخدم الموارد3 داخليا من أجل سلع أو خدمات مميزة بذاتها4 أو أن تحول سلع أو خدمات مميزة بذاتها إلى مشترٍ أو طرف ثالث مستفيد.

العميل هو الطرف الذي قد تعاقد مع الجهة للحصول على سلع أو خدمات هي أحد مخرجات أنشطة الجهة في مقابل عوض.

المصروفات المدفوعة من خلال منظومة الضريبة هي مبالغ مُتاحة لمستفيدين بغض النظر عما إذا كانوا يدفعون ضرائب أم لا.

الغرامات هي منافع اقتصادية أو خدمات متوقعة تم تلقيها أو مُستحقة الاستلام من قبل الجهة، وتحددها محكمة أو جهة إنفاذ نظام أخرى، بوصفها تبعة لمخالفة أنظمة و/أو لوائح.

المساهمات الإجبارية الأخرى والتكليفات الأخرى هي نقد أو أصل آخر، تم دفعه أو مُستحق الدفع إلى الجهة، وفقا لأنظمة و/أو لوائح، وضعت لتوفير إيراد من المقرر استخدامه في تقديم برامج حكومية محددة.

المُشتري هو مُقدم الموارد الذي يقدم موردا إلى الجهة في مقابل سلع أو خدمات هي أحد مخرجات أنشطة الجهة بموجب ترتيب ملزم من أجل استهلاكه الخاص. (توفر فقرة إرشادات التطبيق 27 إرشادات إضافية).

مُقدم الموارد هو الطرف الذي يقدم موردا إلى الجهة. (توفر فقرات إرشادات التطبيق 26-31 إرشادات إضافية).

القيمة المستقلة (لسلعة أو خدمة) هي سعر سلعة أو خدمة يُتطلب استخدامها داخليا، أو تقديمها بشكل منفصل إلى مُشتري أو طرف ثالث مستفيد.

النفقات الضريبية هي أحكام تفضيلية في النظام الضريبي تمنح مكلفين معينين امتيازات غير متاحة للآخرين.

الحدث الخاضع للضريبة هو الحدث الذي قد حددت الحكومة أو السلطة التشريعية أو سلطة أخرى أنه سيكون خاضعا للضريبة.

الضرائب هي منافع اقتصادية أو خدمات متوقعة تم دفعها أو مُستحقة الدفع بشكل إجباري إلى الجهة، وفقا لأنظمة و/أو لوائح، وُضعت لتوفير إيراد للحكومة. ولا تتضمن الضرائب الغرامات أو الجزاءات الأخرى المفروضة بسبب مخالفة أنظمة و/أو لوائح.

الطرف الثالث المستفيد هو جهة أو أسرة أو فرد سيستفيد من معاملة مُجراة بين أطراف أخرى عن طريق تلقي موارد. (توفر فقرة إرشادات التطبيق 29 إرشادات إضافية).

ولأغراض هذا المعيار، فإن عوض المعاملة هو مبلغ الموارد الذي تتوقع الجهة أن يكون لها الحق فيه.

التحويل هو معاملة، بخلاف الضرائب، تتلقى فيها الجهة موردا من مُقدم موارد (والذي قد يكون جهة أخرى أو فردا) دون أن تقدم – بشكل مباشر- سلعة أو خدمة أو أصل آخر في المقابل.

وفي هذا المعيار، تُستخدم المصطلحات المعرَّفة في معايير المحاسبة للقطاع العام الأخرى بالمعنى نفسه الذي وردت به في تلك المعايير، كما عُرِضت هذه المصطلحات في قائمة المصطلحات المعرفة الواردة في نهاية دليل مفاهيم ومعايير المحاسبة للقطاع العام.

3               في هذا المعيار، يتضمن مصطلح "الموارد" السلع والخدمات والأصول الأخرى، والتي قد تشمل نقد أو أصول غير متداولة.

4               في هذا المعيار، تُقرأ الإشارات إلى السلع والخدمات، أو إلى السلع أو الخدمات، على أنها تتضمن الإشارات إلى النقد والأصول غير المتداولة.

لا



من خلال الاستمرار في استخدام موقعنا ، فإنك تقر باستخدام ملفات تعريف الارتباط سياسة الخصوصية